نمونه برداری از پستان با سونوگرافی در اصفهان

نمونه برداری از پستان با سونوگرافی در اصفهان
No Comments سونوگرافی

نمونه برداری توده های پستان تحت گاید سونوگرافی

CT SCAN, DVT سونوگرافی کاروتید, HSG, NT سونوگرافی آنومالی, OPG, استفاده از الاستوگرافی, الاستوگرافی پستان, ام آر آی زانو, ام آر آی سینه ها, ام آر آی قلب, ام آر آی کبد, ام آر آی کمر, ام آر آی مغز, ام آر آی مفاصل بزرگ مانند شانه, ام آر آی نخاع, ام ار ای, بایت وینگ, بورد تخصصی رادیولوژی, بوردتخصصی سونوگرافی, بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان, بیمارستان شریعتی اصفهان, بیوبسی از برست, بیوبسی از پستان, بیوبسی از سینه, پانورکس, تصویربرداری پزشکی در اصفهان, تصویربرداری دیجیتال پزشکی, توده اگزیلاری, توده های پستان, درباره سی تی اسکن, دکتر ساناز شایگان فر, دکتر ساناز شایگانفر, دکتر شایگانفر متخصص رادیولوژی در اصفهان, دکترشایگانفر رادیولوژی, دکترشایگانفر رادیولوژیست, دیجیتال پزشکی, رادیوگرافی chest, رادیوگرافی بایت وینگ دندان, رادیوگرافی دندان, رادیوگرافی دیجیتال, رادیوگرافی دیجیتال اصفهان, رادیوگرافی دیجیتال دندان, رادیوگرافی دیجیتال دندان پانورکس, رادیوگرافی دیجیتال دندان پانورکس (OPG), رادیوگرافیopg, رادیولوژی, رادیولوژی اصفهان, رادیولوژی خوب, رادیولوژی دیجیتال در اصفهان, رادیولوژی دیجیتال و ساده, رادیولوژی ساده و رنگی, رادیولوژی سینه, رادیولوژی فک, رادیولوژی فک و صورت, رادیولوژیست, ساختمان مرکزی سی تی اسکن, سرطان بدخیم پستان, سرطان بدخیم سینه, سرطان پستان, سرطان توده های اگزیلاری, سرطان خوش خیم پستان, سرطان سینه, سونوگرافی, سونوگرافی NT, سونوگرافی اصفهان, سونوگرافی ان تی, سونوگرافی بارداری, سونوگرافی بارداری اصفهان, سونوگرافی برست, سونوگرافی بیضه, سونوگرافی حاملگی, سونوگرافی حاملگی اصفهان, سونوگرافی خوب در اصفهان, سونوگرافی رحم, سونوگرافی سه بعدی و 4D, سونوگرافی سه ماهه اول بارداری, سونوگرافی سونوهیستروگرافی, سونوگرافی شکم, سونوگرافی غربالگری, سونوگرافی کالرداپلر اندام تحتانی, سونوگرافی کالرداپلر حاملگی, سونوگرافی کلیه, سونوگرافی واژینال, سونوگرافی واژینال رنگی, سونوگرافی واژینال سه بعدی, سونوهیستروگرافی, سونوی DVT, سونوی آنومالی, سونوی رحم و ضمائم, سونوی سه بعدی, سونوی کاروتید, سونوی کالرداپلر رنگی, سونوی واژینال, سونوی واژینال رنگی, سونوی واژینال سه بعدی, سونوی4D, سی تی اسکن, سی تی اسکن مرکزی, سی تی اسکن و ام آر آی, عکس رنگی از رحم, عکس رنگی از واژن, عکس رنگی شکستگی بینی, عکس شکستگی پا, کاربرد سی تی اسکن, کالرداپلر اندام تحتانی, گرافی او پی جی, گرافی بایت وینگ, گرافی بینی, گرافی دندان, گرافی ساق, ماموگرافی, ماموگرافی اصفهان, ماموگرافی دیجیتال, ماموگرافی سینه, متخصص تصویربرداری پزشکی, متخصص رادیولوژی در اصفهان, متخصص هیستروسالپنگوگرافی اصفهان, مجتمع پزشکان نوید, مرکز تصویربرداری عالی در اصفهان, مرکز رادیولوژی, مرکز سی تی اسکن اصفهان, مرکزتصویربرداری پزشکی, مرکزتصویربرداری پزشکی اصفهان, موارد سی تی اسکن, نمونه برداری, نمونه برداری از پستان, نمونه برداری برست, نمونه برداری پستان, نمونه بردای از برست, نوبت سی تی اسکن, هوش مصنوعی, هوش مصنوعی در تصویربرداری, هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی, هیستروسالپنگوگرافی, هیستروسالپنگوگرافی (HSG), هیستروسالپنگوگرافی چیست, واژینال سونوگرافی، نمونه-برداری-از-برست-بیوبسی-پستان-در-اصفهان

نمونه برداری از پستان با سونوگرافی در اصفهان، از آنجا که سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در بین زنان ایرانی است و متأسفانه سن ابتلا به این بیماری در کشور ما پایین تر از کشورهای دنیاست.

عده قابل توجهی از زنان جوان در سنین باروری ممکن است به دنبال بیماری های پستان از جمله توده های پستانی، برآمدگی و درد پستان با احتمال خطر ابتلا به کانسر پستان، دچار اضطراب و نگرانی شده و افتراق انواع خوش خیم این مشکلات پستانی از مهمترین وظایف پزشک معالج آنان خواهد بود.

عکس برداری توده پستان

در صورت وجود توده ای در پستان بعد از معاینه دقیق و روش های تصویربرداری مناسب اقدام بعدی بدست آوردن سلول هایی از بافت ضایعه مشکوک یعنی نمونه برداری از ضایعه مشکوک جهت بررسی پاتولوژیک و سیتولوژیک خواهد بود.

بیوپسی برست تحت گاید سونوگرافی

یکی از قابل استفاده ترین روش های بیوپسی (نمونه برداری)، بیوپسی تحت گاید سونوگرافی بخصوص در مورد توده های غیر قابل لمس پستانی یا توده های کوچک ولی قابل رویت در سونوگرافی می باشد. در مقاله نمونه برداری از پستان با سونوگرافی در اصفهان در این مورد مطالبی ارایه میشود.

تحت گاید سونوگرافی به سه روش می توان از پستان بیوپسی گرفت.

  1. Fine needle aspiration : با یک سوزن ظریف مایع یا سلول هایی از ناحیه غیر طبیعی خارج می کنیم.
  2. Core needle Biopsy با استفاده از سوزن 14-gauge با چند بار ورود سوزن هر دفعه مقداری بافت از ضایعه خارج می شود.
  3. Vacuum- assisted Biopsy: این روش نسبتاً جدید، کم تهاجم، مطمئن و دقیقی می باشد و امروزه در کشورهای پیشرفته از آن استفاده می شود و در بسیاری از موارد جای open Biopsy (بیوپسی باز) را گرفته است.

آیا تخلیه کل توده پستان با گاید سونوگرافی امکان دارد؟

به این صورت که از طریق پوست، تحت گاید سونوگرافی فقط با یک بار ورود سوزن به اندازه دلخواه و با وجود پروب مورد نظر می توان نمونه های متعدد بافتی را در جهت ها مختلف برداشت و حتی در بسیاری از موارد این روش قدرت تخلیه کل توده را نیز خواهد داشت.

تشخیص توده های پستانی

مطالعات و مقالات زیادی safe بودن و دقیق و مؤثر بودن آن را در تشخیص توده های پستانی و حتی درمان تخلیه کامل توده های خوش خیمی همچون فیبروآدنوما که از جمله تومورهای شایع و خوش خیم پستانی است تأیید کرده است.

امروزه می توان فیبرو آدنوماهای کوچک تا نسبتاً بزرگ از اندازه 3/0 تا 4 سانتی متر را، بطور کامل و بدون عوارض جدی بدون اسکار عمل جراحی با این واکیوم تخلیه کرد.

Core Biopsy و روش Vacuum assisted Biopsy

مزیت اصلی این روش واکیوم نسبت به Core Biopsy در این است که در روش Core برای بدست آوردن بافت کافی، سوزن باید چندین بار وارد بافت پستان شود تا بتواند قطعات بافتی برای پاتولوژی در جهات مختلف بدست آورد.

ولی در روش Vacuum assisted Biopsy با ورود یک سوزن با شماره مورد نظر (قابلیت انتخاب سایز سوزن) می توان نمونه های متعدد بافتی را خارج و در محفظه دستگاه ذخیره کرد، ضمن اینکه چرخش پروب در زوایای مختلف و حتی برداشت 360 درجه نیز میسر است و در هر مقطع بدون نیاز به خروج پروب از بدن بیمار امکان توقف بیوپسی و مجدداً ادامه آن وجود دارد.

نمونه برداری پستان بصورت سرپایی

این کار بطور سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است و علاوه بر باقی نماندن اسکار بزرگ ناشی از عمل جراحی روی بافت پستان و حذف عوارض متحمل ناشی از بیهوشی عمومی اکسیزیون جراحی، بیمار می تواند خیلی سریع و در مدت کوتاهی به فعالیت طبیعی روزمره برگردد.

عمل وکیوم بیوپسی

دکتر شایگانفر متخصص نمونه برداری پستان در اصفهان بیان میکند، در انجام عمل وکیوم بیوپسی، شاهد هستم که بیماران از احساس درد خاصی شاکی نیستند و غیر از احساس فشار و کمی تحریک در طول انجام پروسه حتی در موارد توده های با سایز بزرگتر مشکل خاصی را ذکر نمی کنند.

روش وکیوم بیوپسی در صورت انجام توسط پزشک دوره دیده فاقد هرگونه عارضه جدی است و از عوارض شدید آن هماتوم محل و کمی تحریک و تورم پوستی در محل درد ورود پروب می باشد که با انجام اقدامات پیشگیرانه و کمی دقت و استفاده از داروهای آنالژزیک مناسب به حداقل ممکن خواهد رسید.

فیبروآدنوم پستان

متخصص سونوگرافی و رادیولژی در اصفهان بیان میکند، در مراکزی که من با روش کار و نتایج خوب حاصل از Vacuum assisted Biopsy آشنا شدم عمل واکیوم بیوپسی توسط پزشکان جراح انجام شد و علاوه بر تخلیه کامل توده هایی مثل فیبروآدنوم پستان قسمتی از ضایعات مشکوک قابل مشاهده در سونوگرافی نمونه برداری شده گودی محل بلافاصله پس از نمونه برداری برست و بدون نیاز به خروج پروب جهت Fallow up بعدی بیمار انجام می شد.

درمان توده پستان در اصفهان

از مزایای دیگر این روش امکان نمونه برداری از توده های نزدیک chest wall و دنده ها و سطح داخلی بازوهاست که در روش های دیگر ممکن است بسیار مشکل باشد.

با توجه به فواید و رضایت فراوان بیماران در استفاده از این روش در تشخیص دقیق تر توده های پستانی (با برداشتن کامل توده مشکوک تمامی کنارها و اطراف توده نیز از نظر پاتولوژی بررسی شود و سلول های مشکوک شناسایی شود) و درمان توده های شایعی همچون فیبروآدنوم، دکتر ساناز شایگانفر جهت اطلاعات بیشتر، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

سوالات متداول نمونه برداری از پستان با دکتر شایگانفر

برای کدام بیمار نمونه برداری از پستان انجام میشود؟

نمونه برداری پستان زمانی انجام میشود که توده ای شک برانگیز در پستان پیدا شود. این توده میتواند در معاینه و یا در تصویربرداری (ماموگرافی، سونوگرافی یا ام آر آی) پیدا شود. بسته به خصوصیات این توده پزشک ممکن است لازم بداند بخشی ویا کل توده را خارج کند تا از نوع بافت آن مطلع گردد.

نمونه برداری به چه روش هایی انجام میشود؟

روش های نمونه برداری عبارتند از نمونه برداری باز (عمل جراحی)، نمونه برداری با سوزن ظریف FNA و یا نمونه برداری با سوزن ضخیم Core البته نمونه برداری میتواند با هدایت لمس پزشک و یا با هدایت دستگاه های تصویربرداری (ماموگرافی، سونوگرافی یا ام آر آی) انجام شود.

کدام روش نمونه برداری بهتر است؟

در شرایط مختلف ممکن است هر یک از روش های نمونه برداری پستان ارجحیت پیدا کنند ولی در مجموع ترجیح بر این است که تاحد ممکن از نمونه برداری باز کمتر استفاده شود و این که نمونه برداری با هدایت سونوگرافی انجام شود.

با این وجود برای توده های سطحی و توده های پشت هاله مرکزی پستان معمولا از روش باز استفاده میشود و در توده هایی که فقط در ماموگرافی دیده شوند از روش استریوتاکتیک استفاده میشود.

نمونه برداری در کجا انجام میشود؟

برای نمونه برداری باز معمولا لازم است بیمار بیهوشی محدودی بگیرد، به همین دلیل این کار معمولا در اتاق عمل انجام میگیرد. اما سایر روش های نمونه برداری را میتوان با استفاده از بیحس کننده های موضعی در اتاق عمل های سرپایی، درمانگاه یا مطب انجام داد. استفاده از سونوگرافی در تمامی این حالت ها مقدور است.

انجام نمونه برداری چقدر طول میکشد؟

عمل جراحی باز با توجه به نیاز به بیهوشی میتواند طولانی شود، اما سایر روش ها ظرف چند دقیقه انجام میشوند.

مدت زمان بستری برای نمونه برداری پستان چقدر است؟

برای روش های سرپایی که با بیحسی موضعی انجام میشوند بستری لازم نیست و نیم تا یکساعت پس از انجام نمونه برداری و پس از اطمینان از وضعیت عمومی بیمار، بیمار میتواند به خانه برگردد. اما درصورتی که بیمار بیهوشی عمومی بگیرد لازم است چند ساعت در کلینیک پزشکی باقی بماند.

بیمار قبل از نمونه برداری باید به چه نکاتی توجه کند؟

عموما توصیه میشود شب قبل از هر گونه عمل جراحی بیمار استحمام کند. اگر بیمار به داروی بیحسی حساست دارد حتما باید پزشک را مطلع سازد. اگر بیمار داروی خاصی مصرف میکند باید آنرا با پزشک در میان بگذارد. مصرف آسپیرین قبل از نمونه برداری با سوزن ظریف اشکالی ندارد ولی برای سایر روش ها بهتر است با نظر پزشک مربوطه به مدت یک هفته قطع گردد.

مراقتب های پس از نمونه برداری شامل چه مواردی میگردد؟

در نمونه برداری پستان به روش باز با توجه به انجام عمل جراحی، مراقبت پس از عمل به نظر پزشک مربوطه بستگی خواهد داشت اما در روش های سوزنی مختصر فشار روی پانسمان و استفاده ای کیسه یخ روی پانسمان در ساعات اول پس از نمونه برداری و برداشتن پانسمان روز پس از نمونه برداری برست توصیه میشود.

بیمار روز پس از عمل میتواند حمام کند. فعالیت های معمولی مشکلی ندارند اما ورزش بستگی به تحمل درد توسط بیمار دارد و بهتر است چند روی به تاخیر بیفتد تا التیام کامل حاصل گردد.

آیا نمونه برداری میتواند باعث بدخیم شدن یک توده خوش خیم شود؟

به هیچ وجه. روش های نام برده فوق در کشور های مختلف هزاران بار در مورد بیماران انجام شده و مطالعات مختلف نشان داده اند که این روش های بیوپسی برست موجب چنین عارضه ای نمیشود.

آیا نمونه بردای یک توده بدخیم می تواند موجب پخش شدن آن شود؟

در بعضی تومورها بله اما در تومور پستان این عارضه مطرح نیست.

آیا نمونه برداری به لحاظ زیبایی میتواند مشکل ساز باشد؟

در بیوبسی برست به روش باز خط محل برش جراحی بسته به تکنیک جراحی و خصوصیات فردی بیمار به درجات مختلف قابل مشاهده خواهد بود. اما در روش های سوزنی محل زخم جراحی حدود 2 تا 3 میلی متر است و عارضه ای به لحاظ زیبایی به جا نخواهد گذاشت.

مقاله نمونه برداری از پستان با سونوگرافی در اصفهان صرفا جهت افزایش دانش و اطلاعات شما مخاطب گرامی منتشر شده است و به هیچ وجه جایگزین درمان و توصیه های پزشک نمیباشد. بهتر است برای درمان توده پستان با پزشک متخصص مشورت داشته باشید تا بهترین نوع درمان را برای شما انتخاب کنند.

Tags
بهترین سونوگرافی بارداری در اصفهان

Leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =